De mailwisseling eindigde van mijn kant met het dreigement dat ik contact zal opnemen met de Consumentenbond en het consumentenprogramma Radar. Daarna heb ik van de tegenpartij niets meer gehoord.

Bij het afscheid van mijn werk had ik een cadeaubon van € 50 ontvangen. Het was een klein doosje met de titel Ultimate Choice, uitgegeven door Giftforyou. Een unieke pincode maakte het mij mogelijk een keuze te maken uit meer dan 1500 belevenissen, zoals een borrel, diner,  beauty of weekendje weg.
Het doosje was ergens op een stapel in een kast beland, waar ik het na een goed jaar weer terug vond. Pas toen las ik in de kleine lettertjes, dat de bon één jaar geldig was. Met de staart tussen de benen vroeg ik de firma of hier nog een mouw aan te passen was.
‘Natuurlijk, meneer’, zei de servicegerichte frontoffice-medewerkster ‘u kunt nog voor een jaar verlengen’.
Dit bracht weliswaar € 5 administratiekosten met zich mee, maar dit leek mij draaglijk. Toen ik in een later stadium googlede op ervaringen met de Giftforyou-bon kwam ik tientallen verontwaardigde reacties tegen van boze mensen, die met een niet meer geldige bon waren afgehaakt.

Restaurant Seven, Mariaplaats Utrecht

Na de verlenging stort ik mij verlekkerd op de websitepagina’s met 1500 verwenbelevenissen. Een authentieke scheerbeurt met Barbershop lijkt me wel fun, maar ook een stoere autorit met een Ferrari met Drive Experience ziet er heftig aantrekkelijk uit. Als een kind met een hand boven de snoeptrommel blijf ik lang aarzelen. Uiteindelijk val ik terug op een bekende belevenis en bestel ik een Diner voor Twee voor € 50,-. In Utrecht blijkt slechts een beperkt aantal restaurants de bon te accepteren, maar een kniesoor die daarop let.
Zo beleven G. en ik een gezellige avond bij Restaurant Seven in Utrecht.
We hebben meer geconsumeerd dan € 50, dus volgt er een rekening. Daarop is € 45 in mindering gebracht vanwege onze cadeaubon.
‘€45?’, vraag ik verbaasd.
‘Dat is standaard voor de Giftforyou-bon’, verzekert de ober.
Een ander zou de resterende € 5 bestempelen tot fooi en vrolijk naar huis gaan, maar, ervan overtuigd dat ik een belevenis van € 50 heb aangeklikt, komt er bij mij een irritatie op die niet zal verdwijnen voordat ik de zaak tot op de bodem heb uitgezocht.
Op mijn reclameren bij Giftforyou krijg ik als antwoord, dat een Diner voor Twee belevenis altijd € 45 waard is.
Omdat ik mijn bon al verzilverd heb, is mijn unieke pincode niet meer geldig en kan ik op de site niet meer controleren hoe het aanschafproces verlopen is.
Ik informeer maar eens, waar de overgebleven € 5 gebleven zijn. Die blijven, zo luidt het antwoord, altijd op mijn kaart staan.
‘Maar ik kan er niet meer bij, omdat de pincode niet meer werkt’.
‘Dat komt omdat u uw bon al verzilverd heeft bij restaurant Seven’, zo reageert de Helpdesk.
‘En hoe kan ik dan iets met die € 5 doen?’
Na een langdurige mailwisseling ontvang ik uiteindelijk een nieuwe pincode. Hiermee kan ik constateren, dat er voor de 5 euro’s die voor eeuwig op mijn kaart staan geen enkele belevenis te koop is.

De Consumentenbond heb ik niet meer benaderd.
Het is zes weken geleden. Ik zie nu op de website van Giftforyou, dat een bon inmiddels twee jaar geldig is en dat een Diner voor Twee nu € 45 kost.